‘The sky was the limit’ tijdens een hete festivalzomer

Drie sprekende beelden van een hete festivalzomer. Drie compagnieën die de hoogte opzoeken. Drie mensen die er voor of achter de schermen bij betrokken waren.

Collectif Malunés ©Jakob Rosseel
©Jakob Rosseel

Emma Ketels

Wie zien we? Collectif Malunés met We Agree to Disagree (en een glansrol voor de kleine toeschouwer die trapeziste werd onder een bloedhete middagzon).

Waar? ‘La Cour des Belges’ op het Franse festival Chalon dans la rue.

Wanneer? 24 juli 2022

Jouw rol? Ik was mee als diffuseur voor Collectif Malunés en MOVEDBYMATTER. Chalon dans la rue is een promotiefestival in Frankrijk. Samen met enkele andere Vlaamse en Waalse gezelschappen bouwden we onze eigen Cour des Belges binnen het festival. Zie het als een Belgisch minifestival binnen het grote festival. We speelden er zowel de voorstellingen BITBYBIT als We Agree To Disagree en het was hét hoogtepunt van mijn festivalzomer. Kort samengevat: héél veel nieuwe gezichten en dito visitekaartjes, héél veel zonnecrème, héél veel muntjes tellen, héél weinig slaap.

Uniek aan dit festival? Er zijn enorm veel voorstellingen in elke uithoek van de stad, van ‘s ochtends vroeg tot diep in de nacht. Op onze cour hadden we niet alleen de programmatie, maar ook een bar met concerten en feestjes, foodtrucks, decoratie, … Zotjes!

Welke festivals bezocht je deze zomer nog? CIRKL, Tête à tête (Rastatt), Cirkuliacija (Vilnius), PERPLX, 2R2C (Parijs), Festival de la Cité (Lausanne), Miramiro, Theater aan Zee, Theater op de Markt.

Dyne ©Simon Struyf
©Simon Struyf

Tom Permentier

Wie zien we? DYNE, het semiprofessionele collectief van Cirkus in Beweging, met de voorstelling Equi.

Waar? Tegen de muren van de voormalige spoorwegwerkplaats van Hal 5, achter het station van Leuven, op het vierjaarlijkse jeugdcircusfestival CirkOOH! CirkAAH!

Wanneer? 5 augustus 2022

Uniek aan dit festival? Jongeren uit verschillende Europese circusscholen, te noemen Madrid, Thessaloniki, Tallinn, Groningen, Praag en natuurlijk Leuven zelf, hebben een week lang intensief en op duurzame wijze samengeleefd, inclusief vegetarisch eten en kraantjeswater uit herbruikbare bekers. Overdag stonden er onder meer workshops, repetities en informele momenten voor trick sharing op het programma. Bijna elke avond waren er voorstellingen, waarbij er naast de circusshows van de jongeren zelf ook plaats was voor professionele acts als Knot on Hands, Be Flat en het duo Mario Sanchez/Molina Neumann, multigetalenteerde artiesten uit Chili.

Jouw rol? Voor Equi lieten de acrobaten van DYNE zich – onder leiding van choreografe Hanna Mampuys – inspireren door het onstuimige enthousiasme van jonge paarden, waarbij de grens tussen entertainen en uitsloven wordt afgetast. Zelf vertolk ik de rol van iets minder jong veulen aan de drums en mag ik op tijd en stond de bende met stevige roffels bewegen tot wild gedraaf.

Amoukanama ©Sigrid Spinnox
©Sigrid Spinnox

Nathalie Vandenabeele

Wie zien we? De negen artiesten van Amoukanama met de show FA en het publiek op de achtergrond. De artiesten zijn Alseny Sacko, Mamadou Lamarana Bah, Tidjane Bangoura, Ibrahima sory Bangoura, Ibrahima sory Camara, Facinet Camara, Mohamed Bangoura, Panival Soumah en ikzelf.

Waar en wanneer is de foto genomen? Op 29 juni tijdens de Zomer van Antwerpen.

Wat was jouw rol? Ik ben ‘acteur-acrobaat’ in de voorstelling. Vooral een vlieger. Daarnaast doe ik momenteel nog de productie, logistiek, administratie en autorijden.

Wat is uniek aan dit festival? Het warme team van vrijwilligers en de inspiratie die overal terug te vinden is; van de plaats waar we logeren tot de plaats waar we eten. Oh ja, en dat we gele stadsfietsen hadden om ons te verplaatsen naar de plaats van het optreden!

Op welke festivals stonden jullie deze zomer nog? Cirque Plus, Miramiro, Straatartiesten, Eclat(s) de Rue… en we hebben als bezoeker het internationaal straattheaterfestival in Beveren kunnen meepikken en Karacena in Salé Marokko.

Auteur: Maarten Verhelst // Foto's: Jakob Rosseel, Simon Struyf en Sigrid Spinnox
Dit artikel verscheen in Circusmagazine #72 (september 2022)