Datum
-
Locatie

Op diverse locaties

Situering

De meeste organisaties in de sector begrijpen het belang van een goed preventiebeleid voor veiligheid en welzijn. Toch is het niet altijd makkelijk om die kennis in de praktijk om te zetten. De regels zijn soms ingewikkeld of onvolledig, en door de specifieke aard van de sector niet altijd eenvoudig toe te passen. Expertise en visie om risicobeheer te implementeren is noodzakelijk.

Doelgroep

Deze opleiding is bedoeld voor (toekomstige) preventieadviseurs* in de podiumkunsten en andere medewerkers die betrokken zijn bij het preventiebeleid binnen hun organisatie.

*Elke werkgever is verplicht intern een preventieadviseur aan te duiden. Bij minder dan 20 werknemers kan de werkgever die rol zelf op zich nemen. Bij grotere organisaties moet iemand anders deze taak vervullen. Preventieadviseurs hebben een basiskennis nodig over welzijn op het werk, met speciale aandacht voor risicoanalyse, coördinatie van preventieactiviteiten, en de werking van het comité voor preventie en bescherming op het werk (cfr. art. 21 KB Interne Dienst).

Doel

Deelnemers krijgen middelen aangereikt om te bouwen aan een veiligheidscultuur die:

  • verweven is met de doelstellingen van de organisatie
  • veiligheid op elk beslissingsniveau centraal stelt
  • de juiste houding en reflexen creëert rond veiligheid, vooral tijdens podiumactiviteiten
  • continu streeft naar verbetering
  • het individuele en collectief leerproces zoveel mogelijk stimuleert

Na deze opleiding heb je een stevige basiskennis van veiligheid en welzijn op het werk, en weet je hoe je dit kunt toepassen in het beleid en het operationeel management van je organisatie. Daarnaast maak je kennis met een handige tool, speciaal ontwikkeld voor de sector, om het proces administratief te ondersteunen.

Programma

De volgorde van de onderwerpen kan nog wijzigen afhankelijk van de beschikbaarheid van de lesgevers.

dag 1

  • globale context van een veiligheidsbeleid in de sector van de podiumkunsten
  • de organisatie van het welzijnsbeleid en de rol van de interne preventieadviseur
  • gebruik van praktische tool Arianne-systeem voor administratief risicobeheer

dag 2

  • belang van opleidingen
  • samenwerken met en bij derden
  • praktische oefeningen Arianne-systeem

dag 3

  • elektrische risico's in het gebouw en op het podium
  • arbeidsongevallen aangifte en onderzoek
  • gezondheidstoezicht

dag 4

  • risicoanalyse
  • uitrusting en arbeidsmiddelen
  • verlichting en klimaat

dag 5

  • brandveiligheid en brandrisico’s op het podium
  • geluidsnormen
  • werken met artiesten

dag 6

  • festivals en evenementen: publieksveiligheid
  • sectorgids
  • psychosociale aspecten

dag 7

  • ergonomie
  • werken op hoogte/rigging
  • technische controles
  • chemische agentia

dag 8

  • presentatie van de audit van de eigen organisatie en relevante case.

Praktisch

We gaan op zoek naar locaties in de regio Brussel, Mechelen, Antwerpen die voor iedereen vlot bereikbaar zijn.

Heb jij een suggestie? Laat het ons weten via [email protected]

Voor werknemers van paritair comité 304 wordt het volledig bedrag gefinancierd vanuit het VIA voor de kunsten. Zo is jouw deelname gratis en kan je je volledig sectoraal opleidingskrediet van €600 nog inzetten voor andere opleidingen.

Wil je graag deelnemen en ben je werkzaam buiten PC 304? Neem dan zeker ook contact op, we contacteren je spoedig met nadere details en kostprijs.